- 3815
- ۱۳۹۸/۰۵/۰۱ - ۰۱:۱۳
«جاده …. قفل شد»، «یک طرفه شدن محور شمال از ساعت …»، «ترافیک تعطیلات در شمال کشور»، «۲۱ ساعت در جاده شمال»، «ترافیک سنگین در جادههای شمال» و «جاده زیبای چالوس زیر بار ترافیک پیر شد»
«
ارمون آنلاین- تهمینه اسدی امیری:«جاده …. قفل شد»، «یک طرفه شدن محور شمال از ساعت …»، «ترافیک تعطیلات در شمال کشور»، «۲۱ ساعت در جاده شمال»، «ترافیک سنگین در جادههای شمال» و «جاده زیبای چالوس زیر بار ترافیک پیر شد» تیتر اکثر نشریات و سایت ها بعد از هر تعطیلات می باشد. موضوع ترافیک در تعطیلات «Holiday Traffic» از سال ها پیش بوده و هر ساله بویژه در محور های شمالی رو به افزایش است. با وجود ارائه طرح های متفاوت از قبیل «ساماندهی تعطیلات که به دولت و مجلس پیشنهاد شده است» و «تعریض جادهها توسط دولت» کماکان مشکل وجود دارد.
البته همانطور که می دانیم بیشتر ترافیک و مشکلات جاده ای در شمال اتفاق می افتد و تمایل سفر به شمال همچنان رو به افزایش است. علیرغم اطلاع رسانی مدام رسانه ها (در چند سال اخیر) از بدی آب و هوا و انواع بیماری ها در شمال کشور و معرفی مقاصد جدید سفر، شمال رتبه اول سفر را داراست.
چرا به شمال سفر می کنیم؟ و چرا با وجود تمام مشکلات جاده ای، ترافیکی، گرانی و … شمال را انتخاب می کنیم. توجه به سه موضوع «تقویم تعطیلات در کشور»، «مراکز پر جمعیت و کلان شهرها» و «سطح درآمد جامعه» پاسخ به سوال فوق است. با نگاهی به تقویم نشان می دهد، بیشترین تعطیلات در شش ماهه اول سال متمرکز شده اند. زمانی که هوا کم کم رو به گرما می رود و اکثر گردشگران برای سفر به دنبال مناطق خوش آب و هوا که دارای منابع آبی متعدد و مسافت کمتر و ترجیحاً سفر با خودروی شخصی، شمال را برای سفر انتخاب می کنند.
نکته دوم نزدیکی مرکز پرجمعیت کشور «تهران» و وجود سه راه دسترسی جاده ای، شمال اولین گزینه برای سفر است. هر گردشگر تنها با طی سه ساعت رانندگی در جاده و صرف صبحانه، ناهار یا شام یا حتی یه استکان چای و نبات احساس خوبی پیدا می کند. یعنی خاطره سفر از جاده ورودی به مقصد سفر شروع و تا رسیدن به مقصد اصلی ادامه می یابد. تفاوت زیاد اقلیم و آب و هوا و تعدد جاذبه های طبیعی شامل دریا و جنگل و کوه و مناظر زیبا ادامه می یابد. آخرین آیتم، میزان متفاوت درآمد افراد است که در سفر به شمال هر قشر جامعه با هر درآمدی با توجه به امکانات موجود می تواند راضی باشد و خاطره خوشی از سفر به شمال با خود ببرد.
جاده در سفر
تا آغاز قرن بیستم اکثر سفرها با قطار و کشتی های مسافربری صورت می گرفت که با ساخت خودرو، سفر با خودروی شخصی در جاده ها رونق یافته و تاکنون ادامه دارد. سفر به وسیله قطار در کشورهای ایالات متحده آمریکا و انگلستان بویژه بعد از جنگ جهانی اول کاملاً کاهش یافته بود. با اینکه اولین اتومبیل در اواخر سال ۱۳۹۰ ساخته شده بود، اما تا زمان جنگ جهانی اول تعداد خودروها افزایش یافت و خودروی شخصی وسیله اصلی برای دستیابی به سفر و گذران اوقات فراغت محسوب شد. ترافیک یکی از پیامدهای سفر با خودروی شخصی بوده که کشور آلمان با ساخت بزرگراه ها پیشتاز در این صنعت شناخته شد. بعد از آن تجهیزات حمل و نقل جاده ی گردشگری در بسیاری از کشورهای اروپایی مانند فرانسه، اسپانیا و آلمان توسعه یافت. بعد از آن در ایالات متحده آمریکا پیشرفت های قابل توجهی در بزگراه ها و شاه راههای جاده ها بوجود آمد و راه برون رفت از ترافیک و حرکت آسان و سریع در جاده ها برای مسافران فراهم گردید. بعد زمان و مسافت در سفر بسیار حائز اهمیت بود و توجه به این موارد موجب تسریع در سفر به همراه تجهیزات لازم و کافی برای سفری امن در دنیا مطرح است. موضوع مهندسی جاده ها از زمان ۱۹۵۰ در دنیا به خاطر استقبال گردشگران برای استفاده از خودروی شخصی مطرح شده است. در شرایط اقتصادی موجود و وضعیت سوخت با اینکه سفر با خودروی شخصی مشکل شده است، اما استفاده از جاده ها باری سفر هنوز هم پر طرفدارترین نوع سفر در دنیا محسوب می شود.
چندین کشور دنیا با توجه به استقبال گردشگران از سفر جاده ها مبادرت به ساخت بزرگراه ها با سیستم حمل و نقل جدید کرده اند که می توان به بزرگراه شرق و غرب آفریقا، سیستم حمل و نقل اروپای شمالی و شرقی، بزرگراه آمریکایی و بزرگراه آسیایی اشاره کرد. کشور استرالیا با شعار «Road safety in Australia» از گردشگران می خواهد در جاده های آن کشور با امنیت و لذت سفر کنند.