- 6285
- ۱۳۹۸/۰۵/۱۴ - ۱۱:۳۱
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران از مشاوره «انتخاب رشته» در ۲۲ پایگاه در سراسر استان خبر داد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران؛ «محمد شعبانی» گفت: انتخاب رشته فایل بسیار مهمی برای خانوادهها است و تلاش دوازده ساله بچهها در حقیقت در این مقطع، به ثمر مینشیند و میتوان گفت انتخاب رشته از کنکور نیز مهمتر است اما آگاهی پایین برخی بچهها و خانوادهها موجب میشود در این بخش خطاهایی را مرتکب شوند.
وی افزود: انتخاب رشته شاید یکی از حساسترین انتخابها است و میتواند مسیر آینده زندگی دانشآموزان را ترسیم کند و آموزش و پرورش به دلیل همین حساسیتها تلاش کرد با استفاده از ظرفیت بیش از ۷۰۰ مشاور، ۲۲ پایگاه انتخاب رشته را در سطح استان راهاندازی کند.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان خاطرنشان کرد: مهمترین ویژگی انتخاب رشته امسال که باید توسط روابط عمومی و رسانهها برجسته شود همکاری وزارت آموزش و پرورش با سازمان سنجش آموزش کشور است در انجام انتخاب رشته مجازی به این معنا که آموزش و پرورش با سازمان سنجش وارد مذاکره شد و سازمان سنجش CD نحوه انتخاب رشته مجازی را در اختیار گرفتند و این نرمافزار در اختیار ۲۲ پایگاه با مشاورانی آموزش دیده قرار گرفت.
شعبانی همچنین گفت: به مجرد اینکه نتایج کنکور اعلام شد و رتبههای کنکور در دسترس قرار گرفت، پایگاههای ما هم فعال خواهند شد و ان شاالله همکاران ما با دغدغههایی که دارند و حساس هستند تا سرنوشت خوبی برای بچهها رقم بخورد، انتخاب رشته خوبی را انجام میدهند.
معاون مدیرکل آموزش و پرورش همچنین گفت: انتخاب رشته دو حالت دارد اول مجازی و دوم مشاورهای. مجازی براساس رتبه است و دانشآموزی که رتبه خوبی کسب کند، میتواند تمام رشتهها را انتخاب کند و در این شرایط باید با مشاوره آگاه و مطلع ، فاکتورهایی چون علاقه، اشتغال، بازارکار و نیازهای فردای جامعه ر ا در نظر بگیرد که این کار تخصصی مشاوران ما است که آموزشهای لازم را دیدند.
شعبانی با تأکید بر ضرورت انتخاب آگاهانه گفت: باور من این است دانشآموز باید از انتخاب اول تا انتخاب صدم را با دلیل انجام دهد ضمن اینکه اتفاق افتاده دانشآموزی انتخاب ۵۰ قبول شد اما بعدها با خود گفت ای کاش من انتخاب ۷۰ قبول میشدم، با مراجعه به یک مشاور هرگز چنین اتفاقی نمیافتد.
شعبانی درخصوص اطلاعرسانی به دانشآموزان در طول سال تحصیلی نیز گفت: دانشآموزان درخصوص این نکات در طول سال تحصیلی به نوعی توجیه شدند درحقیقت تمام دانشآموزان از سال دهم به نوعی در این مسیر قرار گرفتند به عبارت روشنتر، دانشآموز پایه نهم که با هدایت تحصیلی به سمت رشته خاصی میرود، این خود نوعی انتخاب رشته است. ضمن اینکه در پایه دهم و یازدهم به وسیله مشاوران در مدارس درخصوص آشنایی با زیرگروهها راهنمایی میشوند، اما انتخاب رشته دوازدهم یک تفاوتی دارد و آن این است که رتبه خود را در دست دارد و این مهم است.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: فردا که نتایج کنکور اعلام شد دانشآموز رتبه خود را در دست دارد و همین رتبه موجب میشود مسیر برایش روشنتر باشد بهعنوان مثال دانشآموزی عاشق رشته «هوافضا» بود اما امروز رتبهاش به او اجازه نمیدهد به هوافضا برود بر این اساس رتبه یک شوک جدید به موضوع انتخاب رشته و خود دانشآموز وارد میکند.
وی همچنین گفت: به این دلیل از رتبه به شوک تعبیر کردیم که در چنین شرایطی دانشآموز، آرمانی که برای خود تعریف کرده را از دست رفته میبیند و تأکید ما این است که دقیقاً در چنین شرایطی باید به مشاور مراجعه کند بهعنوان نمونه دانشآموزی بر کامپیوتر دانشگاه شریف اصرار دارد و با این رتبه مسیر را غیر ممکن میبیند و با خود تصور میکند اگر کامپیوتر شریف نشد به رشته مهندسی عمران خواهم رفت.
شعبانی افزود: چنین دانشآموزی حتما باید به مشاور مراجعه کند تا مشاور براساس آگاهی و اطلاعات خود به او بگوید اگر شما علاقهمند کامپیئوتر هستید، رشتههای نزدیک به کامپیوتر را برایش تعریف میکند و میگوید شما اگر رشته نقشهبرداری همان دانشگاه شریف بروید به کامپیوتر نزدیکتر است تا رشته عمران در یک دانشگاه دیگر که اساساً مسیر متفاوتی است و تیم مشاوران ما به این مسائل مسلط هستند و خانوادهها را نیز توجیه میکنند ضمن اینکه مبلغ انتخاب رشته ما یک سوم مراکز مشاوره است و تیم مشاوران ما تخصصیتر هستند.
وی گفت: تاکید ما با توجه به قرارداد بین وزارت آموزش و پرورش با سنجش و فعالیت مراکز مشاوره با تیم حرفهای این است که حتما دانشآموزان و خانوادهها پس از دریافت رتبهها به مشاور مراجعه کنند.