- 26892
- ۱۴۰۲/۰۴/۱۴ - ۰۰:۳۴
مدیر هتل آپارتمان کوثر رامسر گفت: برای رسیدن به استانداردهای جهانی هتلداری و گردشگری، سرمایهگذاری در زمینه تبلیغات ضروری است. باید فعالیتهای بازاریابی، فروش و استانداردسازی خدمات در ساختار فیزیکی هتلها به صورت حرفهای پیگیری شود.
ارمون آنلاین: هتل یکی از مهمترین زیرساختهای گردشگری و عناصر مهم در صنعت توریسم است که خود به تنهایی میتواند به یک مقصد سفر تبدیل شود. محسن دوستحسینی مدیر هتلآپارتمان کوثر رامسر، معتقد است اهداف کلی هتل در توسعه بهتر خدمات به مخاطبان هتل خلاصه میشود تا تعطیلاتی لذتبخش و باکیفیت برای مهمانان رقم بخورد.
او که دانشآموخته اولین مرکز هتلداری دهه ۷۰ در کشور است و قریب به ۳۰ سال تجربه در گروه هتلهای پارسیان، هلیا و سیمرغ دارد، درباره تفاوت هتل کوثر با دیگر هتلها در مازندران گفت؛ تفاوت اصلی گروه هتلهای کوثر به ویژه هتل کوثر رامسر، نگاه متفاوت برای ارائه خدمات به جامعه هدف یعنی خانواده محترم شهدا و ایثارگران است، این گروه همواره از جانب مقام معظم رهبری توصیه به اکرام شده و هتل کوثر رامسر نیز در جهت اعتلای خدمات به این عزیزان با مناسبسازی خدمات به جانبازان قطع عضو و درصد بالا، گامهای موثری برداشته و توانسته رضایت آنها را فراهم کند.
او افزود: بهسازی و نوسازی واحدهای اقامتی در بال غربی هتل، احداث رستوران در دو طبقه برای سرو غذا، آموزش و بروزرسانی کارکنان، تکمیل فرآیندها در راستای نامگذاری هتل کوثر رامسر به هتل سبز براساس ضوابط و استانداردهای موجود و اشتغالزایی در مکانهای جدیدالتاسیس مانند سالن اجتماعات و ورزش از اهداف توسعهای هتل کوثر رامسر است که چندی پیش با حضور معاون رئیس جمهور رونمایی شد.
صنعت هتلداری؛ دستخوش اتفاقات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی
دوست حسینی یادآور شد: با توجه به اینکه صنعت هتلداری دستخوش اتفاقات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است. هرگونه رویدادی در این زمینه، بر رشد این صنعت اثر منفی یا مثبت میگذارد. در سالهای اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا شاهد افت قابل توجه ضریب اشغال هتلها بودیم تا جایی که برخی هتلها تا مرز نابودی و تغییر کاربری و کاهش نیروی انسانی پیش رفتند.
و البته گران بودن مواد اولیه، انرژی و ناهماهنگی بین بخشهای گردشگری، موجب تنزل جایگاه ایران تا عنوان یکصد و سی و یکمین کشور در جذب گردشگر شده است. از طرفی، این رتبه برای کشوری که یک میلیون جاذبه گردشگری قابل اعتناء دارد، تاسفبرانگیز است.
صنعت گردشگری شامل پنچ بخش مرتبط حمل و نقل، اماکن پذیرایی، جاذبههای گردشگری، مدیریت و بازاریابی است که باید در کنار هم برای شکوفایی صنعت گردشگری تلاش کنند. چنانچه یکی از این بخشها ضعیف عمل کند سایر بخشها آسیب میبینند، بنابراین میبایست هماهنگ عمل کنند.
مدیر هتل آپارتمان کوثر رامسر وجود اقامتگاههای غیررسمی و افراد موسوم به تابلوبه دست در ورودی شهرها را از دیگر مشکلات هتلداری در مازندران برشمرد و افزود: فقدان طرحهای تشویقی برای مردم جهت گذراندن اوقات فراغت در هتلها نیز از دیگر مواردی است که باعث افت شدید ضریب اشغال هتلها در مازندران میشود که گویا مدیران هتلها نسبت به آن کمتوجهاند، در حالی که این عامل میتواند موجب کاهش استقبال گردشگران از ویلاهای استیجاری شود.
دوست حسینی تصریح کرد: برای رسیدن به استانداردهای جهانی باید در زمینه تبلیغات مناسب در صنعت هتلداری سرمایهگذاری و فعالیتهای بازاریابی، فروش و استانداردسازی خدمات در ساختار فیزیکی هتلها به صوت حرفهای پیگیری شود.
او ادامه داد: آموزش و توانمندسازی پرسنل هتل در کنار صداقت در گفتار و رفتار با مشتریان، نقش تعیینکنندهای در صنعت گردشگری و جذب مشتری دارد و مباحث مربوط به مدیریت برند، برندسازی و استراتژیهای بازارسازی، بازاریابی و بازارداری که از موضوعات روز این صنعت در دنیاست، میتواند جایگاه کشور را به طور چشمگیری تغییر دهد.
او در ادامه گفت: فکر میکنم تا زمانی که زیرساختهای مناسب گردشگری توسعه پیدا نکند شاهد وضعیت پایدار، منسجم و منظمی نخواهیم بود. همچنین تا رقابت در هتلهای مازندران برای جذب مشتری وجود ندارد علیرغم تلاش متولیان و مسئولین، گردشگری چندان رونقی نخواهد داشت چراکه بخش عمده این تحرکات برعهده فعالان این حوزه است.
تا وقتی قیمتها نسبت به مسافران به عنوان مشتری همیشگی هتلها با انعطاف اعمال نشود و برنامهای برای ماندگاری و برگشت مشتری وجود نداشته باشد، وضعیت همچنان تغییر نخواهد کرد.
او در ادامه افزود: برای افزایش رغبت مردم در اقامت در هتلها باید برنامهای جدی در زمینه هتلداری در مازندران تدوین شود.
این فعال گردشگری با اشاره به این مطلب که برای پیشرفت این حوزه و حرکت در مسیر صنعتی شدن توریسم، داشتن استراتژی منظم در گردشگری از الزامات است، گفت: تبلیغات و اطلاعرسانی برای معرفی جاذبههای گردشگری، ایجاد زیرساختهای نظیر واحدهای اقامتی، پذیرایی و سرویسهای بهداشتی شایسته صنعت توریسم، آموزش مستمر و بکارگیری مدیران متخصص و برندسازی و بازاریابی، نیز توجه به موضوع معافیتهای مالیاتی و یا در واقع، حذف مالیات برارزش افزوده و ارائه بستههای تشویقی دولت به خصوص برای کارگزاران صنعت گردشگری، از اصول توسعه این صنعت در کشور است.
استراتژی منظم در گردشگری از الزامات است
به عقیده او حمایت از بخش خصوصی میتواند نقش بسزایی در این زمینه داشته باشد. برنامهای مدون برای آگاهسازی بخش خصوصی درباره زمینه فعالیتشان و هموارکردن مسیر و رفع موانع موجود تدوین شود.
دوست حسینی با اشاره به اینکه توجه به مولفههای فرهنگی، ظرفیتها و داشتههای یک منطقه نظیر جشنوارهها، تئاترهای خیابانی، آیینهای سنتی در بین قومیتهای ایرانی و…، میتواند سبب شکوفایی گردشگری و جذب گردشگر شود، بیان کرد: رویدادهای فرهنگی و قومی میتواند اقتصاد گردشگری را بسازد. در واقع گردشگران علاقهمندند به مقاصدی سفر کنند که از نظر امنیت، امکانات، خدمات زیربنایی، قوانین و مقررات دارای چارچوب خاصی است. البته این موارد حداقلهایی است که برای تبدیل گردشگری به صنعت توریسم لازم است.
او گفت: وجود ظرفیتهای گردشگری در یک منطقه لازم است، اما کافی نیست. این ظرفیت و پتانسیل باید به محصول تبدیل و در بازار رقابتی گردشگری عرضه شود و تنوع پیدا کند تا بتواند نظر گردشگران با سلایق مختلف را جلب و جذب کند.
دوست حسینی خاطرنشان کرد: گردشگری صرفاَ تفریح، سرگرمی و جابه جایی افراد نیست، بلکه فرصتی است که میتوان با استفاده از آن، اقتصاد کشور را توسعه داد و زمینه اشتغالزایی و کسب درآمد بیشتر را برای مردم فراهم کرد.
بنابراین برای موفقیت دراین پدیده که جنبههای مختلف کشور را درگیر خودش میکند عزم تمامی منابع و امکانات موجود در دستگاههای اجرایی و تعامل آگاهانه بخش خصوصی فعال در این حوزه را میطلبد.
لینک کوتاه: https://armoononline.ir/?p=26892