- 19175
- ۱۴۰۱/۰۴/۲۹ - ۰۹:۵۲
وقتی به بررسی گردشگری دریایی در مازندران میپردازیم، دورترین خبرها، قولها و پیشبینیهای مثبت، تقریباً مربوط به زمانی است که اینترنت اینقدر فراگیر نشده بود. مثلاً مدیرکل اسبق میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مازندران در سال ۱۳۹۳ از ورود یک فروند کشتی کروز با ۱۴۰ سوئیت مجهز توسط سرمایهگذار بخش خصوصی، خبر داده بود و گفته بود:«این هتل شناور دو سه ماه آینده به استان منتقل میشود.»
ارمون آنلان- زهرا اسلامی: اکنون سالها از اعلام این خبرها و تدابیر مدیران و مسوولان وقت مازندران و کشور برای غلبه بر نادیده گرفتن مزایای گردشگری دریایی میگذرد و هنوز مازندران فاقد اسکله و مارینای مناسب برای لنگر انداختن کشتیهای تفریحی بزرگ و کروز است.
اکنون بیشتر از هر زمانی مازندران به عنوان یکی از معدود استانهای ساحلی کشور نیازمند تدابیر و برنامههایی است تا شاهد حضور موثر گردشگر و مسافر در استان باشد و از آسیب دیدن بیش از اندازه به جنگل، کوهستان و ساحل توسط گردشگران و شهروندان جلوگیری کند.
از حدود ۶۰۰۰ کیلومتر طول نوار ساحلی دریای خزر، ۹۰۰ کیلومتر آن (بر اساس مطالعات(ICZM متعلق به ایران است و بر اساس همین مطالعات، ۴۸۷ کیلومتر آن در استان مازندران قرار دارد.
وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در آخرین سفر به مازندران در خرداد ماه سالجاری از مذاکره برای حضور شناورهای بزرگ و کروز در ایران خبر داد و گفت: «داشتن اسکله مناسب برای ورود کروز ضروری است و ما در این باره با بنیاد مستضعفان برای ساخت اسکله وارد گفتگو شدهایم.»
به گفته ضرغامی، با مصوبه دولت مقرر شد سوخت و تجهیزات دریایی یارانهای به افرادی که در گردشگری دریایی فعال هستند، تعلق بگیرد.
با این تفاسیر و اعلام نشانههای مثبت برای اتفاقات خوش در دریای خزر، برای کسب اطلاعات بیشتر با مهدی ایزدی، سرپرست میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مازندران گفتگو کردهایم که میخوانید:
برای اینکه شاهد حضور کشتیهای کروز و شناورهای تفریحی مدرن در دریای خزر باشیم ابتدا نیاز داریم که مارینا برای پهلوگیری این نوع کشتیها داشته باشیم. سازمان چه اقداماتی در این باره انجام داده است؟
اگرچه مازندران یکی از سه استان ساحل جنوبی دریای خزر و دارای بیشترین مرز ساحلی و امکانات بندری و گمرکی در بخشهای شرقی و غربی شامل بنادر امیرآباد، نوشهر و فریدونکنار است اما این بنادر کاربری تفریحی ندارند، لذا با مکانیابی اسکلههایی به عنوان مارینا میتوانیم به اقتصاد دریامحور در طول نوار ساحلی برای چرخش اقتصاد مازندران کمک کنیم. همه تلاشمان بر این است با برنامهریزی و پیگیریهای در حال انجام، در سال ۱۴۰۲ حداقل سه مارینا تفریحی و گردشگری در مازندران به بهرهبرداری برسد.
با اینکه دریا یکی از محورهای توسعه مازندران محسوب میشود، اما متاسفانه در بسیاری موارد نتوانستهایم بهره کافی از این پتانسیل ارزشمند ببریم.
همینطور است؛ طی سالهای گذشته سرمایهگذاران پرشمار بخش خصوصی از ایجاد مارینا گردشگری و تفریحی در قالب شمع و عرشه و رستوران دریایی در مازندران استقبال کرده و در مواردی بر این امر پافشاری کردند، اما علیرغم مصوبه شورای برنامهریزی و توسعه استان و مکاتبات متعدد، موانع و مشکلات مختلف که مهمترین آنها نبستن قرارداد از سوی ادارات استان، خاصه منابع طبیعی با طرحهای ارائه شده توسط متقاضیان است، سرمایهگذاران نتوانستند در اجرای طرحها به نتیجه برسند.
با وجود این مشکلات، از بهرهبرداری مارینا در سال آینده خبر میدهید؟
ببینید؛ درست است به رغم استقبال سرمایهگذاران بخش خصوصی(حداقل پنج سرمایهگذار در حال حاضر) از احداث مارینای تفریحی، به دلایل گفته شده تاکنون از فرصت طلایی موجود در استان به شیوه درست استفاده نشده و نتوانستیم رونق بخش گردشگری دریایی و حتی در مواردی گردشگری ساحلی و پیرو آن اقتصاد مازندران را در این بخش رقم بزنیم. اما ادارهکل جلسات و نشستهایی با استانداری مازندران و مجموعههای منابع طبیعی و سازمان بنادر و کشتیرانی استان دارد و احداث مارینا تفریحی در سواحل رامسر، نوشهر، چالوس، ساری و بابلسر در دست اقدام است. سالهای متمادی، بسیاری از این پروژهها در مرحله صدور مجوز از منابع طبیعی و عقد قرارداد نهایی واگذاری بستر دریا، بلاتکلیف ماندهاند. اما خوشبختانه هماکنون با یکصدا شدن مازندران در این امر، شاهد بارقههای امید در به سرانجام رسیدن پروژه اسکلههای تفریحی هستیم.
به نظر میرسد وزارتخانه برای برداشتن موانع ادرای مصمم است.
عمدهترین دلیل تأخیر در اجرای این طرحها، موانع اداری است. وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی به استان مازندران ماموریت داده تا درخواست متقاضیان را با برداشتن موانع موجود سرعت بخشیده و در صورت قرار گرفتن طرح در مرحله اجرایی با کمک وزارتخانه و شخص آقای ضرغامی پیگیریها برای بهرهبرداری از اسکلههای گردشگری انجام شود. در نشستهایی که با مجموعههای مرتبط، به ویژه استانداری و منابعطبیعی داریم پیگیر تسهیل امور و رفع موانع موجود هستیم.
منابعطبیعی هم برای ممانعتهایش دلایلی متقنی دارد.
بله! اداره منابعطبیعی حافظ اموال عمومی است و حق دارد شرایط را برای ساخت مارینا گردشگری در سواحل استان بسنجد و طبق قوانین رفتار کند. خوشبختانه روند ارائه طرحها و استقبال سرمایهگذاران در این بخش از جمله شرکتها برای ساخت مارینا و خرید کشتی کروز امیدوارکننده است. با توجه به این موضوع ما امیدواریم در آینده نزدیک شاهد تردد کشتیهای تفریحی به ویژه کشتی کروز در مازندران باشیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران در روزهای اخیر با اشاره به ایجاد زیرساختهای لازم برای تردد ایمن شناورهای استاندارد مسافری و تفریحی در بنادر مازندران، از آمادگی کامل بندر نوشهر در پذیرش شناورهای مسافربری و تفریحی خبر داده، منظور همان شناورهای سبک و کمتر از ۱۲ نفر است؟
بله. خوشبختانه همانطور که اشاره کردم به نظر میرسد مازندران در بهرهبرداری درست از دریا و شکوفایی گردشگری دریایی همصدا شدهاند. بندر نوشهراز زیرساختهای مناسب دریایی و بندری مانند اسکله، ترمینال مسافری و اسکله رو-رو مسافری، برخوردار است. در حال حاضر با وجود تاسیسات و زیرساختهای استاندارد موجود در بنادر استان، چنانچه شناورهای دارای وضعیت فنی مطلوب، ایمنی مناسب و مطابق با الزامات مندرج در دستورالعملهای ایمنی شناورهای مسافربری یا تفریحی، توسط بخش خصوصی واجد شرایط تامین شود، امکان شروع فعالیت شناورهای یاد شده در بنادر فراهم است. با بهرهبرداری از ماریناهای در دست ساخت، کشتیهای کروز میتوانند در دریای مازندران تردد کنند.
تسهیلاتی به سرمایهگذاران و متقاضیان این بخش تعلق میگیرد؟
بله البته. دولت با ارائه تسهیلات برای راهاندازی اسکله تفریحی حامی سرمایهگذاران است و مبلغ این تسهیلات بستگی به نوع و نحوه عرضه طرحها دارد و میتواند تا ۷۰ درصد هزینه پروژه را پوشش دهد.
لینک کوتاه: https://armoononline.ir/?p=19175