با این اقدامات از آسیب‌های روانی کرونا در امان بمانید

ارمون آنلاین : اختلال در زندگی روزمره، افراد را مستعد بیماری کرده و آنهایی که به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا بودند را در خطر شدیدتر شدن بیماری‌شان قرار داده است. در همین حال، فاصله‌گذاری فیزیکی و تنها ماندن در خانه، اگرچه از سلامت فیزیکی افراد حمایت می‌کند، سلامت ذهن آنها را به خطر انداخته است.

بسیاری از مردم، حرفه یا عزیزی را از دست دادند یا نگران سلامت و امنیت خود و عزیزان‌شان هستند. از آنجایی‌که این احساس ناامنی و نگرانی از ابتلا به این بیماری همچنان ادامه دارد، مشکلات ذهنی بیشتری در مقایسه با گذشته گزارش شده است.

متاسفانه این وضعیت همچنان ادامه دارد و البته روح و روان زنان را بیش از مردان به خطر انداخته است (۶۴ به ۵۵ درصد). در ضمن افرادی که به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند و در کمال تعجب جوانان زیر ۳۴ سال، بیش از دیگران دچار ترس و وحشت از ویروس کرونا شده‌اند.

این مشکلات زمانی به اوج خود می‌رسند و تبدیل به یک «توفان کامل» می‌شوند که افراد بسیاری در این زمان به سمت افکار خودکشی پیش روند. این موضوعی است که روانشناسان دانشگاه واشنگتن هشدار داده‌اند. آنها در بررسی‌های خود دریافتند اضطراب در خصوص کووید۱۹ و عوارض آن موجب بی‌خوابی می‌شود و بی‌خوابی مستمر افکار فرد مبتلا را به سمت خودکشی پیش می‌برد.

علایم بیماری‌های ذهنی

افسردگی، اضطراب و ترس معمولا علایمی واضح و روشن دارند. فرد افسرده احساس غم و اندوه، ناامیدی و خستگی می‌کند. او نمی‌تواند وظایف روزمره خود را به‌خوبی انجام دهید و بی‌خوابی به سراغ او می‌آید. یکی از علایم نگران‌کننده افسردگی، ‌میل به خودکشی و برنامه‌ریزی برای مرگ در فرد افسرده است.

تشخیص تمامی این علایم کار ساده‌ای است اما مشکلی که در این میان وجود دارد این است که هر چیزی می‌تواند در این تشخیص اختلال ایجاد کند.

در هفته‌های اول شروع اپیدمی ویروس کرونا، بسیاری از مواد غذایی مانند آرد، شکر، ماست و محصولات دیگر به دلیل ترس مردم از طبقات فروشگاه‌ها ناپدید شد، بسیاری از مردم دچار اضافه‌وزن شدند و آنها تصور می‌کردند تعطیلی باشگاه‌ها و زیاد در خانه ماندن موجب اضافه وزن در آنها شده است. حتی عده‌ای از مردم وزن از دست دادند و می‌گفتند، چون زیاد کار نمی‌کنند، پس کمتر گرسنه می‌شوند و کم غذا می‌خورند. اما آنها بدون اینکه متوجه شوند، به افسردگی مبتلا شده بودند.

در واقع تغییر در الگوی خواب، کم یا زیاد شدن آن، یکی از علایمی است که نشان می‌دهد به‌زودی فرد دچار مشکلات روحی و ذهنی می‌شود. تشخیص دیرهنگام این مشکلات، گرفتاری‌های طولانی‌مدتی برای فرد مبتلا ایجاد می‌کند و در برخی مواقع او را به سمت خودکشی پیش می‌راند.

چگونگی تشخیص مشکلات روحی

ترس و وحشت در واکنش به یک موضوع تهدیدکننده کاملا عادی است و می‌تواند با تحریک واکنش «جنگ یا گریز»، به فرد در حفظ بقای خود کمک کند. اما وقتی این واکنش به‌ دلیلی طولانی و مزمن ‌شود، اضطراب و استرس ادامه‌دار در فرد به‌وجود می‌آورد. بدین ترتیب پس از مدتی او به زودرنجی، خستگی جسمی و روحی، خشم، عدم تعادل روحی و افسردگی مبتلا می‌شود و در نتیجه متمایل به خودکشی می‌شود.

این روزهای سخت کرونایی کم‌وبیش تمام مردم دنیا را گرفتار کرده است. بیشتر مردم از خانه ماندن، فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، از دست دادن زندگی روزمره پیشین یا حرفه‌شان صدمات روحی و روانی بسیاری دیدند. در ضمن جدا ماندن از دیگر افراد جامعه می‌تواند موجب مشکلات ذهنی و روحی شود. بنابراین باید کاملا مراقب علایم افسردگی باشید.

روش‌های مراقبت از خود

علایمی چون نگرانی بیش از حد، خستگی دایمی و ترس‌های مزمن می‌توانند شما را به مشکلات ذهنی و روانی دچار کنند. بنابراین آنها را جدی بگیرید و قبل از اینکه شرایط روحی‌تان را بدتر کنند یا احتمالا شما را در مسیر خودکشی قرار دهند با متخصصان روانشناس تماس بگیرید. از اقداماتی که می‌توانید انجام دهید، به موارد زیر اشاره شده است:

* با یک متخصص روانشناس مشورت کنید

اکنون که نمی‌توانید با خیال راحت به مراکز درمانی مراجعه کنید، می‌توانید از روانشناسانی که به‌صورت آنلاین خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهند، تماس بگیرید و علایم روحی‌تان را با آنها در میان بگذارید و از آنها راهنمایی بخواهید.

* با خودتان مهربان و صبور باشید

مسلما همه مردم نمی‌توانند با خود مهربان باشند و بی‌جهت خود و احساساتشان را سرزنش نکنند. اما ماندن در خانه یا از دست دادن شغل و حرفه و دور ماندن از عزیزان و دوستان، به‌خودی خود ناراحت‌کننده هستند و احساسات منفی افراد را تحریک می‌کنند. بنابراین خودتان را به خاطر داشتن احساساتی چون خشم و اندوه سرزنش نکنید. به خودتان اطمینان بدهید که این وضعیت موقتی است.

*‌ تمرین تنفس عمیق کنید

لحظاتی که مضطرب می‌شوید، پاهایتان را محکم روی زمین بگذارید، چشم‌هایتان را ببندید و به‌آرامی چند نفس عمیق بکشید. این کار در آرام کردن شما اثر فوق‌العاده‌ای دارد.

* ورزش کنید

زمانی برای ورزش کردن اختصاص دهید. مسلما رفتن به باشگاه خطرناک است، به‌ویژه اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا بالاست. بهترین روش انجام دادن چند حرکت ورزشی ساده در منزل‌تان است. ورزش می‌تواند از استرس بکاهد و حال روحی‌تان را بهبود بخشد. می‌توانید از سایت‌های آنلاین ورزشی کمک بگیرید و با بهترین حرکات ورزشی مناسب در خانه آشنا شوید.

* یک برنامه روزمره داشته باشید

داشتن یک برنامه روزمره برای همه ما ضروری است. اما فردی که دچار اضطراب و اندوه و دیگر مشکلات روحی و روانی شده است، داشتن چنین برنامه‌ای بیشتر از هر چیزی مهم است. بنابراین اگر دچار اضطراب و نگرانی هستید، برنامه‌ای روزانه برای خود ترتیب دهید. البته لازم نیست که این برنامه کامل و عالی باشد. برنامه‌ای ساده و البته هدفمند برای خودتان داشته باشید. مثلا صبح‌ها در زمان مشخصی از خواب بیدار شوید، پس از صرف صبحانه، برای ناهار غذا درست کنید. سپس به کارهای مورد علاقه‌تان برسید.

* داشتن تماس‌های اجتماعی

در حال حاضر در این روزهای کرونایی نمی‌توانید به مهمانی بروید یا مهمان دعوت کنید. اما می‌توانید با استفاده از اینترنت، با دوستان و خانواده‌تان در تماس باشید. بدین ترتیب می‌توانید روحیه‌تان را حفظ کنید و از اضطراب‌تان بکاهید.

با اقدامات فوق می‌توانید حال روحی خوب خود را حفظ کرده و از مشکلات ذهنی که می‌تواند موجب افکار خودکشی شود، دور بمانید.